onsdag 6 juni 2012

När lilla damen blev 7 månader

Jaha! Nu är jag nog officiellt småbarnsförälder. Bebistiden är förbi och damen är nu mest ett väldigt litet barn. Ett litet aktivt barn. Denna månad som just passerat har utan tvekan varit den som innehållit flest framsteg. En lista på vad hon lärt sig sedan 6 månader:
- sitta själv
- krypa
- resa sig mot möblerna
- göra ljud av typen dada mama jaja nene, helt utan mening, men ändå ljud med konsonanter
- sova hela natten, inte alla nätter, men tillräckligt många för att det ska kännas som mer än en engångsföreteelse
- hon gråter nu när man går ifrån henne, helt i enlighet med wonder weeks så har hon alltå fattat att vi inte sitter ihop och att hon kan bli lämnad.

En valig dag just nu börjar ca 5.30-6 när damen vaknar i sin egen säng och får komma upp. Hon brukar då få välling. Ibland sover hon lite till men oftast gnäller hon tills vi går upp. Sen leker vi en stund och runt 8 tiden får hon gröt. Vid 9 brukar hon sova ca 1 timme. Sen hittar vi på något, gärna med andra bebisar eftersom Vally gillar andra bebisar och jag gillar andra mammor :) Ca 12 är det lunch och då blir det ca 2/3 matburk och en halv fruktpuréburk. Sen sover hon igen 1-2 timmar om man har tur. Alternativet är att hon är gnällig tills hon kommer in i andra andningen och leker på. Hon får frukt nån gång på eftermiddagen igen. Före 18 får hon middag, mat ca 2/3 burk och ibland frukt. Hon brukar då vara mycket trött och gnugga sig i ögonen. 19.30-20 brukar vi byta till pyjamas och ge välling innan hon somnar för natten. Vally somnar numera bara i sin säng eller vagn, kan inte komma till ro på mig, så hon somnar aldrig i famnen. De flesta nätter vaknar hon och behöver få nappen, och vissa nätter för ett nattmål välling.

Jag skulle beskriva Vally som en aktiv och mycket glad tjej med mycket vilja och hårda nypor. Hon blir ofta väldigt exalterad och ler och sprattlar då med hela kroppen. Hon är som en mask när man byter blöja och snurrar runt och ålar och ställer sig och kryper iväg. Hon har mycket humör och är inte mycket för att gosa. Hon drar gärna i håret och pillar i munnen.

På bilden ser ni Vally med min allra käraste docka Emma. Mamma sydde henne åt mig när jag var liten och hon är tung som en bebis eftersom hon har stora stenar i huvudet och magen. Emma var skallig som en nyfödd när jag fick henne och mamma sydde successivt på håret. Så fint! Vally har fått låna ut några 62-kläder till Emma eftersom 80-talsoutfiten var så sunkig och uttvättad.

4 kommentarer:

  1. Grattis Vally, och heja pårop! Vad kul att det sker så mycket framsteg!!

    SvaraRadera
  2. Mysigt, ska leta hemma hos min pappa efter mina gamla saker :)

    SV: Ja den är grym!! Köpte den av min pappa när han köpte ny , en Pentax k10 heter den , jag vet typ inget om kameror, men pappa sa att den var grymt bra, och jag håller med nu!!
    Vet inte pris men jag fick den för 2500 tror jag, kolla pricerunner :)

    SvaraRadera
  3. Gosetjejen! Ser ut som hon kör Hjärt och Lungräddning :)
    Undrar vad hon kommer bli som stor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör det. Ska ställa henne i kö till läkarlinjen redan nu.

      Radera