måndag 18 juni 2012

När jag skrev ett långt inlägg om vikten

Kvinnors vikt. Känslig fråga! Så pass känslig att iallafall jag i mina ungdoms år varit beredd att offra mina ben hellre än att i skidhyran uppge vad jag egentligen väger. Helt sjukt egentligen. Vi vet alla att samhällets bild av att väga mycket är att man är en lat jävel som har dålig karaktär. Min mamma var när hon levde en mycket smal person. Hon höll samma vikt från studenten fram till cancern bröt ut: 61 kg på 175 cm. Hon var mycket stolt över denna prestation och betonade ofta vikten av att hålla just vikten, åt nästan aldrig godsaker eller feta såser och promenerade massor och gjorde morgongymnastik i någon form varje dag. Skam (!) för mig som redan nån stans i mellanstadiet passerade hennes vikt. Jag hade inte haft äran att bli "naturligt slank" utan har mest beskrivits som "proportionerlig" eller "stark". Jag har försökt tycka om mig som jag är och jag gör oftast det, tills det slår över i tjockångest. Jag kan sörja nu att jag aldrig förstod att uppskatta min kropp i tonåren, då när jag ändå var förhållandevis smal. Alltid har vikten varit en anledning till kroppsångest. Minns att jag under mellan- och högstadiet till exempel aldrig satt avslappnat på en stol eftersom det då syntes att jag hade feta lår. Usch! När mamma sedan fick cancer rasade hon i vikt. Hon var nog nere nånstans runt 50 kg ett tag. Hon fick dricka näringsdrycker för att kroppen skulle orka med. Där nånstans ing jag att deg kanske inte var något att sträva efter, att bli ultrasmal. Och jag accepterade att jag är byggd med lite reserver.

Men så till ärligheten. Jag är 176 cm. Jag har som minst i vuxen ålder (okej jag var 16 år, kanske var jag inte vuxen, men iallafall) vägt 69 kg. Det var när jag fått mitt hjärta krossat av min tonårskärlek och jag under ett par månader tappade aptiten nästan helt. Jag var inte lycklig! Annars vägde jag från att jag vuxit klart på längden mellan 73 och 78 kg. För ett par år sedan kom jag över 80 kilosgränsen (83 kg!), hujedamej! Jag körde ett ryck och bantade ner mig till 78 eller om det var ännu mindre. Det var inför vårt bröllop och jag la ner nånstans efter en västkustlånghelg (dessa tenderar att alltid addera 4 kg) och tänkte att jaja, jag har ju iallafall världens finaste att gifta mig med och han vill ju ha mig som jag är. När jag först blev gravid startade jag nånstans omkring 79 kg. Sen fick vi missfall och kroppen hade redan expanderat några kilo. Jag startade graviditeten med Vally med dessa kilo plus. Inte sjutton hade jag orkat träna och banta när jag bara ville ligga hemma och gråta. På inskrivningen i vecka 8 vägde jag 84 kg. Vid 104 kg slutade jag att väga mig. Övet 0,1 ton liksom! Jag ville inte veta mera. Men det var typ 5 veckor kvar och jag svällde så jag gissar att jag låg på ca 110 kg på förlossningen. Får ångest när jag ser dessa siffror! Efter att Vally kom gick jag på mindre än två månader ner till 90 kg. Och därefter tog det stopp. Jag har segat mig ner till 86 men sen har jag igen ploppat upp till 89 (återigen västkustens fel). Och nu ammar jag inte alls och brösten verkar återställda och tömda. Så jag antar att jag nu ska få jobba arslet av mig om jag ska komma i mima gamla kläder igen. Så jaha, idag är första dagen på mitt nya liv. Och jag tänkte dela det med er. Ni får bli mina viktväktare. Mitt stora mål är att när jag börjar jobba igen i november vara nere på 78 kg igen. Jag tänkte använda bloggen som en mat och träningsdagbok. För att jag inte ska kunna maska. Jag har ju redan tränat med fredag kl 3 regeln sen februari, men det har nog bara hindrat mig från att skena uppåt i vikt och inget annat.

Invägning idag: 88,6 kg. Planen är att köra nu mån- onsdag med att äta ett mål om dagen och byta ut frukost och ett mål mot shakes/soppor från cambridgekuren eller nutrilett. Sen äta, men med måtta (!) över midsommarhelgen och så påt igen på måndag. Jag ska fortsätta promenera dagligen och försöka springa 2 ggr i veckan. Målet blir att hålla i ända tills jag når målet och lite till. En dag i veckan ska jag unna mig något gott att äta och eller dricka.
Mina mål: väga 78 kg och kunna springa 8 km I streck.

Så ni måste peppa mig! Bjud mig inte på godsaker. Beröm mig gärna men kritisera inte!

Och kommentera! Nu när jag blottat mig. Jag vill veta vem du är som läser och om du har några mål med kroppen och träningen. Kom igen!

13 kommentarer:

  1. Jag läser ju så klart! Ska hålla mig från att bjuda på godsaker, passar bra nu då jag också börjat på mina nyttiga veckor. Du vet ju att jag tycker du är fin precis som du är, men jag förstår känslan då kroppen förändrats efter graviditeten. Även om jag inte gått upp så mycket i vikt så känner man ju sig inte precis lik i kroppen. Jag hejar på så länge du mår bra!/Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, kroppen blir nog aldrig helt densamma oavsett vikt. Det har ju liksom bott en hel person därinne som helt möblerat om. Tack för pepp. Kram

      Radera
  2. Jag läser ju också :) Det här kommer du klara jättebra!!!! Hejahejaheja...
    Vally är alltid välkommen hit för att leka av sig lite... Här finns det aktiva barn så det räcker och blir över, bara att lämna hit henne ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina! Hon kanske kommer innan du hinner blinka.

      Radera
  3. Du vet att jag läser. Du vet att jag vet EXAKT vad du går igenom. MINUS graviditeten. Jag har inga gravidkilon att skylla på utan får skylla mina på dålig mathållning och GODSAKER!
    Jag finns alltid till för att peppa! Du klarar detta.
    Jag, precis som alla andra tycker också att du är oerhört fin som du är. Men vet exakt hur det känns att gå förbi varenda skyltfönster, spegel och bara känna: fy vilken tjockis.

    Jag har också, som du vet startat min diet. Vi peppar varandra tillsammans. När jag har gjort färdigt mitt step-pass, då behöver jag folk att träna på det med. Då får du komma till Haninge så kör vi tillsammans.

    Detta klarar du! Alla gånger! Du är så bra och så fin! Hejja hejja hejja!
    VÅGA VÄGRA GODIS! :P haha!
    Vi pratar mer imorgon när vi äntligen ses. Då ska jag minsann trötta ut aktiva damen :P

    Puss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det här ska vi klara ut du och jag. Byta strategier och shakes med varandra! Tack för förståelsen, jag vet att du vet! Kramar

      Radera
  4. Hej
    Jag är och ahr alltid varit en stor beundrare av folk som går ned i vikt och faktiskt tar tag i jobbiga saker. För även om jag alltid har varit relativt smal så har jag såklart oxå min mage som jag stör mig på. För mig handlar det bara om några enstaka kilo men inte ens det klarar jag av. Och om man tar bort utseendet så är det ju bättre för kroppen och psyket att äta bra. Men det hjälper inte heller. Det tycks för mig vara supersvårt att vara konsekvent. Mitt tips är att unna dig något för varje, säg 4:e kilo som du går ned. Inte godis då utan kanske ett biobesök, en ny tröja mm. Nåt som sporrar dig, att bestraffa funkar sällan så bra. Å tänk på att du har lång tid på dig att gå ned, det behöver inte ske över en natt. Snarare är det bättre om man långsamt går nedåt. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bra det där med unnandet. Helt i linje med mina önskemål! Kanske ett par snygga träningsskor kan vara nåt till första delmålet. Tack!

      Radera
  5. Hej!
    Jag läser, alltid!
    Du kommer fixa det här! Önskar jag kunde göra dig sällskap i kampen, har oxå en del överskott ju, men amning och bantning är ju ingen superkombo. Så jag får stötta dig nu och följa din viktminskning och sen be dig om goda råd när jag startar min, så som jag gjort nu i allt de senaste månaderna.
    Min första tanke när jag läste din blogg idag var att du (man) borde inte vara så fixerad vid siffror men jag är precis likadan. Jag har känt som du under hela min uppväxt, alltid lite för stor.
    Nu när du ger järnet lovar jag att stötta och hoppas dina goda vanor smittat av sig på mig.
    Det kommer gå jättebra det här!

    Kram Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med. Siffrorna spelar inte så stor roll. Det är tyvärr ändå så att 28 i BMI är välkommen att handla på tjockisavdelningen medan 25 kan hitta nåt i "vanliga" storlekar. Så som sagt, vad vågen visar spelar mindre roll, men den kan ju hjälpa mig att hålla koll vartåt det barkar. Och jag Vill Inte vara big is beautiful! Bläää. Men tack för att du finns och för att du alltid bjussar på din egen underbara mänsklighet (nougatsåsen). Kram

      Radera
  6. Man kan allt man vill (förutom möjligtvis att bli USAs president, det kan bli knepigt). Det jag bruka komma på när jag anstränger mig med livshållningen är hur lätt det är när man väl kommit in i det. Man ser liksom inte godiset på ICA längre, huvudet tänker i nyttiga banor. Så heja, heja! Jag ska bara servera nyttiga saker på mina fina fat, I promise!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så är det fsktiskt. Man ska bara över tröskeln och komma över alla grejer man varit sugen på! Men nyttiga saker på Matteusfat är nog absolut godare än på tråkiga ikeafat. Kanske kan va en grej att unna sig, appropå Karins kommentar ovan. Kram

      Radera
  7. Att jag läser vet du ju redan. Men ändå: hej, jag läser!

    SvaraRadera