tisdag 6 november 2012

När damen var 12 månader

Idag fyller du 1 år. Min lilla lilla dam. För på timmen exakt för ett år sedan låg jag groggy på operationssalen efter kejsarsnittet och din pappa hade just genomlidit sina värsta minuter. Du var lite blå och livlös när du kom ut men frisknade snabbt till igen och efter 10 minuter mådde du prima. Ungefär ett dygn senare hade jag klarnat till och hade börjat förstå storheten i att du kommit till världen. Och nyss, ett år senare, la din pappa dig i din säng och du somnade ganska snabbt och även fast du skrikit ett par gånger har du somnat om själv.

Du är en underbar liten tjej. Du är så glad och charmig. Du hälsar glatt på alla, inklusive dockor, bilar, din spegelbild mm. Du har börjat skratta med inandning och det låter så härligt! Du gillar att kramas men pussas gör du inte gärna, när du väl gör det blir det en redig tungkyss. Du gillar att mysa med kuddar och tyger. Du plockar gärna ut kläder ur garderoben och går runt med på huvudet så du inte ser nånting. Att vara med andra barn tycker du mycket om och Öppna förskolan är en riktig hit. Du brukar vara helt tyst på sångstunderna och verkar inte uppskatta det så mycket, men när vi är hemma visar du stort intresse för att vi sjunger för dig. Du dansar till allt som på minsta sätt liknar musik. Du dansar också när du vill säga ja eller jag vill ha.

Du pratar inte så många ord. Mest mamma, titta, heeeej, oj, där, hej då och nej (nej nej nej och vifta med pekfingret när du blir tillsagd). Pappa kan du säga men du svarar mest mamma om vi säger pappa. Du sa något som liknade Vally för några dagar sedan när vi tittade på kort på dig.

Du älskar att bada, att åka babysegway (gåvagn), att springa ute särskilt i nedförsbacke, att klättra på möblerna, bära runt på böcker. Nåt som alltid funkar när du är ledsen är att kolla på Babblarna på youtube!

Dina rutiner numera brukar innebära att du vaknar mellan 5.30-6.30
7.30 Äta frukost: gröt och ca halv banan/smörgås
Förmiddagsaktivitet
10.15 banan/fruktburk
11.30 lunch
Sova 1,5-2 timmar
Leka hemma eller på lekplatsen
17.30 middag
19 välling
19.30 sover du

Du har alltså nästan helt slutat sova på förmiddagarna. På natten sover du inget vidare. Din pappa vill börja tillämpa tough love och härda dig till att somna om själv i egen säng. Det kan han få hålla på med även om jag tycker det är jobbigt att höra på din gråt. Nu när jag ska börja jobba ska jag bo i gästrummet tills pappas metod funkar bättre. Annars kommer jag inte få sova.

Du äter vår mat varvat med matburkar. Du får både vegetarisk mat och kött och fisk.

Imorgon börjar jag jobba. Jag ska alltså inte få va med dig hela dagarna längre. Det känns helt overkligt! 366 dagar (skottår) har vi ändå varit oskiljaktiga! Men vi ska ju ses ändå. Och det ska bli kul att få längta lite efter dig och komma hem och va den som har tålamod kvar och lust att busa och mysa. Vi ska ha så mycket roligt du och jag! Varje år kommer ha sin charm men du kommer alltid va min bebis, även när du fyller 15 och vi ska åka på tjejresa ihop. Längtar efter att du ska börja prata mer så jag får lära känna dig bättre men samtidigt stoppat jag gärna tiden nu. Du är helt perfekt och jag älskar dig mest av allt!

2 kommentarer:

  1. Blev fm-sömnen kortare och kortare för att sen försvinna?

    Läste lite hastigt om något som kallas "tassmetoden" - något mildare än 5-min-metoden. Googla det om du vill! Jag tycker alltid du ser så himla pigg och fräsh ut. Vid dåliga sovnätter blir jag en zombie :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae snarare har förmiddagssömnen försvunnit pga längre insomningssträcka och att hon leker bra då. Förut brukade hon somna på väg till förmiddagsaktivitet och sova ca 40 minuter men nu somnar hon inte om hon inte blir rullad i vagn längre än de 15 min det tar att gå till ÖF och där kör hon järnet till lunch och sommar bums på vägen hem.
      Tassmetoden är nog nåt liknande det vi kör vid kvällsläggning. Ska googla lite. Vad O pysslar med på nätterna verkar va att inte komma till henne om hon inte skriker väldigt mycket/länge och hon verkar somna om själv vissa gånger. Men jag håller mig utanför det där! Sov dock gott i gästrummet!
      Tack för fräschkomplimang!

      Radera