lördag 6 oktober 2012

När Vally blev 11 månader

Hej lilla damen!
Nu är det bara en månad tills du fyller 1 år och pappa O ska börja vara hemma med dig på dagarna. Oj vad tiden har gått fort och oj vad jag kommer att sakna att hänga med dig hela dagarna.
Den senaste månaden har du blivit så mycket av en egen person. Du har börjat hälsa glatt på alla och allt (bilar, gosedjur, din egen spegelbild) med ett mycket gulligt heeeej. Du klappar också framförallt dina yngre kompisar på huvudet när du hälsar och gosedjuren tar du upp och kramar. Du också har hittat ett viloläge i ditt aktiva jag där du kan stanna upp och lägga dig ner och vila en kort stund och det gör du när du hittar något mjukt, fårskinnsfällen är en klar favorit för detta ändamål. Vi tycker du är supergullig när du gör det.
Du springer numera fram och kryper nästan aldrig, kryptunneln som du tidigare tyckte var mycket festlig att krypa genom lyfter du numera upp och tittar in i som om du inte fattar varför du inte kan gå igenom den.
Du är ett busfrö som tycker det är kul att springa iväg med saker som du tror att du inte får ha. Därför får vi alltid leta efter våra skor nånstans bakom soffan när vi ska gå ut och vi hittar kastrullock under skohyllan. Vårt hem är. Ständigt stökigt av alla saker du drar runt på och vi är så glada över att vi möblerade huset med ett barnsäkerhetstänk redan från början så att vi inte behöver vara efter dig hela tiden utan du kan röja ganska obehindrat i vardagsrummet utan allt för många ajabaja.
Du framstår fortfarande som ett mycket aktivt barn och du ligger ganska lågt före de barn vi umgås med. Därför är det numera en riktig hit att gå till öppna förskolan där det finns äldre barn som leker ungefär som du. Du klättrar upp för lilla rutchkanan där och står och ser kaxig ut, men eftersom du fortfarande är en väldigt liten person så tänker du inte på risker utan kliver sen rakt ut i luften. Mamma blir lite nervös när du ska upp i kanan. Sångstunderna på öf är du inte så imponerad av. Du går hellre iväg och plockar fram leksaker och bollar under tiden. Det får mig och din pappa att tro att du brås mer på honom med bollsinnet än på mig med det stora musikintresset. Den senaste tiden har du dock börjat dansa när vi lyssnat på musik.
När det kommer till mat så är du numera inte så sugen på burkarna vi ger dig och du ratar försöken till egengjord saltfri barnmat. Men oj vad du tigger av min mat! Du pekar och skrattar ditt jag-vill-ha-skratt och när du får smaka så mmmar och namar du. Du kan äta en skalad banan själv med händerna.
Du gillar när vi läser för dig och du säger mu när du ser en bok med djur som vi brukar läsa. Du säger mu ganska ofta annars också nu när du lärt dig.
Du håller på att utvecklas till en jättehärlig unge. Du har en superstark egen vilja och du är stark i kroppen och så bestämd med vad du vill. Exempelvis så visar du med hela kroppen om du inte vill att man ska sätta ner dig när man bär dig och du gör dig så tung och omöjlig att bära när du vill ner.
Du säger hej, mamma, pappa, mu, titta, titta där, tack tack, nej och ajaj.

Vi använder mest strl 80 men har även börjat med 86. Blöjorna är fortfarande strl 4 up n go. Du har små skor i strl 20
som du kommer bärande på när du vill gå ut.

Dina dagar ser ut såhär:

Vakna mellan 5.45-7
Äta gröt och banan till frukost
Ibland sover du middag vid 9 men när vi går till ÖF brukar du inte hinna somna på promenaden och leker dig då igenom förmiddagen
Vi brukar aktivera oss från ca 9 på dagen så om vi ska nånstans brukar jag passa på att förflytta oss när i ska sova
10 du får en banan eller fruktburk
11.30 lunch 1 matburk, halv-1 fruktburk och provsmak av min mat
Ibland sover du efter lunch ibland inte
14.30 gröt och frukt
Ofta har vi kommit hem igen till tre när gossip girl börjar på tv och då brukar jag va trött och fastna i soffan och du roar dig ganska bra själv i vardagsrummet
17.30 middag som lunchen
När pappa kommer hem från jobbet brukar ni leka. Ni dansar till galenskaparna, du åker babysegway (står i läragåvagnen och blir skjutsad), ni leker kurragömma och går ut och går på vår gata.
19 ibland ett bad
19.15 pyjamas och välling, saga och tandborste
Till 20 har du somnat 9 gånger av 10. Du somnar i din säng i ditt rum men vi måste va kvar i rummet om inte helvetet ska braka loss. Vi spelar en elefantspeldosa med blinka lilla stjärna för dig när du ska sova.
På nätterna vaknar du ganska många gånger och vill ha nappen. Ganska ofta får du komma till vår säng nån gång när jag inte orkar gå upp fler gånger.

Om en månad blir du ett år! Helt galet! Den här tiden som är kvar fram tills dess då jag börjar jobba ska jag njuta av varje sekund. Det är så fint att jag får va din mamma. Det är så fint att just du är min dotter! Världens bästa dam!

7 kommentarer:

  1. Ja, världens bästa dam! När jag känner mig lite sur tänker jag på härom dagen i Viksjö, när damen kom bärande på den där pallen/bordet i hallen när vi skulle gå. Komplett med duk och allt. Hahaha. Då bara måste jag le!

    SvaraRadera
  2. Underbart skrivet...jag blir alldeles tårig i ögat! De är så fantastiska våra barn....:))

    SvaraRadera
  3. Så fint skrivet. Och så härligt att hennes utveckling skrider framåt. :) Och måste säga att du är himla fin i håret på den bilden med pippitröjan.

    SvaraRadera
  4. Grattis på elvamånadersdagen!

    SvaraRadera
  5. Liten blir stor! Det går verkligen fort. Och även om hemmalivet är underbart så är det faktiskt rätt härligt att börja jobba med och veta att lillan har det gött med sin pappa. Lycka till med starten!

    SvaraRadera