söndag 6 maj 2012

Vallys första 6 månader

Idag är det precis 6 månader sedan Vally kom till världen. Jag kände ett behov av att titta tillbaka på de senaste omtumlande månaderna som förändrat livet totalt och har försökt samla de bästa Vallybilderna från den här tiden. Här kommer ett långt inlägg:

Förlossningen och de första timmarna Vally kom med akut kejsarsnitt söndagen den 6/11 ca 19.30 på Danderyds sjukhusefter 13 timmars värkar. Under förlossningen var Vallys puls hög och ville inte gå ner och hon hade bajsat i fostervattnet, vilket de kunde se när hinnorna togs hål på för att de skulle kunna sätta skalpelektrod på henne. Efter att ha tagit stigande laktat blev det plötsligt bråttom och min stora mardröm, kejsarsnitt, blev snabbt aktuellt. Bara en halvtimme efter att beslut om snitt tagits så var hon ute.  Vally var först slapp i kroppen och blå, men hon andades och hade puls hela tiden, det blev snabbt bättre och från APGAR 5 vid 1 minut så fick hon 9 vid 5 minuter och 10 vid 10 minuter. Det var jobbiga minuter för O då han var orolig att hon inte mådde bra. Jag var inte medveten om vad som hände i rummet vid det här laget. Jag var omtöcknad och snurrig av lustgas och morfin och skakade av brikanylen som jag fått för att häva värkarna. Jag var otroligt förvånad över att det var en tjej, men tyckte det var så skönt att veta att det då var en liten Vally eftersom jag och O hade bestämt det som tjejnamn. Vally kunde amma direkt när hon kom till bröstet och fick även lite ersättning eftersom stora bebisar över 4 kilo behöver lite extra för att inte få lågt blodsocker. Vi fick ligga till 2.30 på natten på uppvaket och ingen bricka med flagga fick vi. Det var långt ifrån den förlossning jag hoppats på!  Det som bidrog till en positiv upplevelse var vår barnmorska Helene som var superengagerad. Jag är glad att jag fick känna på värkar och jag är jätteglad över att Vally kom ut i tid och mådde bra. Jaär glad över att lustgasen funkade mycket bra för mig, särskilt i kombination med att bada.I övrigt tycker jag att det kändes som en stor besvikelse att inte få föda "på riktigt".
Första dagarna 
Vi valde att stanna 4 dagar på BB avd 16 på Danderyd. Efter snittet tog det något dygn innan jag kunde ställa mig och det var först efter ett par dagar som jag ens lämnade rummet. Dagarna på BB minns jag som en härlig bubbla av kärlek. Världen utanför existerade inte och det enda jag ville göra var att titta på och mysa med min fina bebis och dricka litervis med saft som O fick hämta i dagrummet. Vi lämnade BB på torsdag förmiddag när Vally var 3,5 dygn. Det var overkligt att lämna bubblan och åka hem till vardagen som plötsligt inte fanns längre. Vally skrek nästan inte alls utan gjorde mest "Vallygrymten" och bajsade 10 gånger om dagen.
 
Första månaden -6/12
Första tiden var speciell. Vally sov nästan inget på nätterna. Jag upplevde det som att "gå på nattpasset", jag ställde in mig på att vara vaken, och laddade iPaden med SVT play serier och låg i vardagsrummet och kollade på TV nätterna igenom. Det var räddningen att jag ställde in mig på att inte få sova alls. Vally gick upp ca 200 gram i veckan och jag gick ner ca 2 kilo i veckan. Amningen funkade bra från början med undantag för när mjölken rann till och jag fick lite sår på bröstvårtorna. Eftersom jag var inte ville belasta snittet genom att ta ut vagnen promenerade jag mest med Vally i sele under den här tiden. Vi började med napp vid 2 veckor och med babysitter vid 3 veckor.
Andra månaden (1-2 månader, 6/12-6/1))
Sömnen blev något bättre och ett längre (3-5 timmar) första sömnpass började bli rutin från ca 00. Vi gick runt och bar mycket på henne och sjöng mycket för att få henne att koma till ro. Hon bajsade fortfarande typ 10 ggr/dag och vi fick jättetorra händer. Hon tyckte om sin mobil över skötbordet. Vally log första ordentliga leendet på nyårsnatten 7 veckor gammal. 
 Tredje månaden (2-3 månader 6/1-6/2)
Precis 2 månader gammal åkte vi på första utlandsresan till Egypten med klanen Norberg. Vally hittade sina händer och log mer och mer, men mest mot mig och O, mot andra var hon svårflirtad Vände sig första gången från mage till rygg. Omkring två månader sov Vally riktigt bra, med långa pass. vVally var väldigt lugn vid den här tiden och det passade väldigt bra eftersom vi hade fullt upp med att renovera villan. Hon var 61 cm och vägde 6200 gram vid 9 veckor. Vi lämnade stan och flyttade in i villan när Vally var drygt 2,5 månad.
 Fjärde månaden (3-4 månader 6/2-6/3)
Här kom en jobbig utvecklingsfas. Vally blev jättecharmig och skrattade för första gången, men hon blev samtidigt också mycket mer ojämn i humöret och började skrika och gråta med tårar när hon var ledsen. Hon började också gråta mer pga trötthet vid den här åldern. Sömnen blev sämre igen, men Vally åt inte längre lika ofta på nätterna. Sov bäst i vagnen med mössa på. Hon blev bättre och bättre på att vända sig runt och hålla upp huvudet när hon låg på mage. Vally uppfattades allt mer som en aktiv tjej. Vi började på mammagrupp med spädbarnsmassage.

Femte månaden (4-5 månader )
Var 66 cm och vägde 7350 gram vid 4 månader. Vi började på babysim. Hon började sitta i barnstol. Och började äta sempergröt vid 4,5 månad. Hon visade här ökat intresse för andra bebisar. Hon uppskattar tydligt att vara utomhus! Vi började natta henne runt 20 på kvällen då hon började visa klara trötthetstecken så dags. Hon vaknade ändå varannan timme nätterna igenom, men vi fick första vuxentimmarna på flera månader.
Sjätte månaden 5-6 månader 6/4-6/5 
Vally upplevs nu som mycket aktiv och glad. Hon vill mest stå och hoppa. Hoppgungan är kul, babysim är kul och att äta är oftast kul (om det inte är potatis) Vi trappar upp matningen och ger både gröt och mat och fruktpuréer Amningen blir mest nattetid och nåt enstaka mål om dagen. Vally har svårt att komma till ro bland folk och är mycket nyfiken och social. Sömnen är fortfarande rörig. Hon somnar bra på kvällen, men vaknar ofta nätterna igenom pga att hon vänt sig till mage och inte kommer runt och att hon tappat nappen med mera. Vaknar ca 5 på morgonen och sover allt mindre på dagen. Tröttheten börjar bli påtagligt stor och jobbig för båda mig och O eftersom Vally kräver mycket stimulans när hon är vaken och sover mycket korta pass.

Sex månader
Det är märkligt vad tiden gått fort. Att hon inte alltid funnits här. Att vi är så förälskade i henne vår fina dotter. Det går att vara precis hur trött på henne som helst, men så fort hon är go och glad igen släpper det. Jag önskar titt och tätt att få ordentlig egentid eftersom jag aldrig får göra klart något från början till slut. Det jag märker är att den där korta egentiden allt som oftast ägnas åt att titta på kort på Lilla Damen, Världens bästa dam!


3 kommentarer:

  1. Åh vad kul att läsa och vilka jättefina bilder.

    SvaraRadera
  2. Åhhhh jag älskade att läsa detta!!! fina ni, fina Vally <3 jag saknar er båda!!!!

    SvaraRadera
  3. Vad fint!
    Kul att göra en summering av det hela! Hon är så himla söt!

    SvaraRadera