lördag 5 november 2011

Google & graviditeten

Första veckorna, innan det syns nåt och det som känns mest är subtila små signaler som trötthet och lite ligamentssmärtor då är google tvärtemot alla professionellas råd ens stora kunskapsbank. Forum på nätet som analyserar minsta krämpa, blödning och känsla och allt handlar om att få svar på: är allt normalt?! Den första tiden träffar man ju ingen barnmorska och frågorna hopar sig. Man vet ju så väl att mycket kan gå fel första tiden. Jag vet att jag sökte massor av info på nätet och i böcker. Svaren finns ju tyvärr inte där, Google är ju ingen Gud som vet om just de symtom just jag har är tecken på missfall eller om det är som det ska.

Sen börjar det synas och kännas. Ultraljud görs, man får träffa barnmorskan och höra på hjärtat regelbundet. Hela tiden få man tecken på att allt fortskrider. Sparkarna kommer och magen bara växer. Google blir plötsligt inte så viktigt längre. Allt ska ju gå bra, det känns ju!

Men nu, sista veckorna, då är jag där igen. Googlar på precis allt! Sammandragningar, förvärkar, slempropp, latensfas, parkering på förlossningen, packning till BB, halsbränna, ryggont, förlossning, v 40 med mera. Plötsligt har jag frågor och funderingar som kräver omedelbara svar och de poppar gärna upp mitt i natten. IPaden har en stor roll att fylla när jag kl 3 på natten behöver få veta vad skillnaden mellan sammandragningar och förvärkar egentligen är. Det hjälps inte att jag vet att man inte ska googla utan ringa barnmorskan. Hon är ju ändå bara där 3 dagar i veckan. Antar att det inte blir bättre när bebisen kommit. Då kommer man väl ha behovet av att googla på allt som rör skötseln av barnet som man förmodligen inte automatiskt kan bara för att man lämnat BB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar