onsdag 22 augusti 2012

När trädgårdspeppen var stor

Vår trädgård. En oändlig källa till när-vi-har-råd-projekt. Ganska övervuxen och med mängder av jobb framför sig för att så den vad det lider ska kunna bli den lugna lättskötta oas med lekytor, vackra blommor, frukt, örter, uterum och jordgubbsland etc. som vi önskar. Sa jag lättskött? Men något jag gillar med den är att det är planterat en massa saker som fyller i varandra efter årstid. Det är spännande att se vad som kommer upp och det är en massa annorlunda blommor. Idag insåg jag också att vårt plommonträd bär massor av frukt. Hur underbart är inte det? Plommon är något av de godaste frukterna jag vet! Vally grabbade också åt sig ett par och verkar tycka de smakar fantastiskt. Vi har också massor av äpplen så kommer ni på besök är det bara att plocka en kasse.

5 kommentarer:

  1. Det är inte helt lätt att tämja en uppväxt (heh igenväxt för vår del) trädgård. I våras beslöt vi oss för att ta in hjälp och jäääklar vad skönt det är att ha det uppröjt och just LÄTTSKÖTT. Och då har vi ändå rätt mycket att ta hand om kvar, på vår lilla (500 kvm) tomt finns 4 äppelträd, päron- plommon- krikon- och körsbärsträd. Röda och vita vinbär, vindruvor, vildvin, syrenträd *2. Men kul är det att hålla på när man har ork och tid....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så kommer det bli för oss också på sikt. Ska bara bli rika först. Men kommer va så värt att röja upp och gallra lite. Tänker att jag kommer att bli en av those crazy fruit ladies som bombar fikarummet med äppelkorgar. Men det var himla många fruktträd på er lilla tomt. Vår är 1300 kvm om jag inte missminner mig. Hälften vore nog!

      Radera
    2. Tomten och huset är 60-tal, så trädgården har vuxit till sig i många år. Misstänker att de som en gång anla (imperfekt av anlägga?) trädgården var mkt trädgårdsintresserade. Vi har tagit bort rosor (täckte en hel husgavel), en hägg och en björk. Många träd på få kvadrat!

      Radera
  2. Svar
    1. Tack, men bättre ska det bli med tiden!

      Radera