onsdag 18 januari 2012

Resa med bebis del 2

Jag hade som sagt en hel del oro inför resan och kan ju inte påstå att vi efter en vecka på resa med supernöjd bebis är några experter, men några tips och tricks för tiden på resmålet kan jag nog ändå bjuda på.

* Packa massa handsprit och spritade servetter. Dels behöver man för egen del sprita sig när man hållt i pengar (de Egyptiska är riktigt snuskiga), bytt blöja med mera men det kan även va bra för att erbjuda andra som vill hålla i barnet. Spritade servetter använde vi ibland direkt på Vally när folk (läs Egyptier i typ passkontrollen och andra otippade ställen) plötsligt började pussa och peta på henne. Alltså jag vill inte verka fräck, men rör faan inte min bebis utan lov, hon är liksom 2 månader och har noll immunförsvar. Röt ifrån ordentligt till en snubbe som jobbade vid poolen som dök upp från ingenstans och började peta henne i ansiktet. Han blev skitsur på mig.
* När man fortfarande har en liten bebis är hon ju rätt nöjd med att sitta/ligga där man sätter den så länge man kan se varandra och kan ha kontakt. Därför tog vi med babysittern (i air schells väskan som vi hyrde se del 1). Sen tog vi 3 solstolar och ställde Vally i skuggan bakom den som vi ställde mellan oss. På så sätt kunde hon få skugga, ha ögonkontakt med oss som lapade sol och vi kunde gunga henne och hålla lilla handen. Ibland ställde vi liggdelsinsatsen till vagnen på samma sätt.
* Att amma i bikini var något jag funderade på hur man skulle göra utan att känna sig supervulgo. Vadderad trekantsbikini kan jag rekommendera, dels för att den rymmer amningsinlägg om man behöver såna utan att det ser knöligt ut och dels för att det bara är att dra isär trekanterna när man ska amma. Även här körde jag med babyfilt på axeln instoppad under axelbandet och ammade på motsatta bröstet med filten över Vally. En stor tunn kofta som man kan svepa in barnet i eller en stooor tröja att amma inne i kan man ju annars ta på sig när man ammar.
* Gå in en stund när det är som varmast. Vally visade att hon inte orkade med värmen de två varmaste dagarna mitt på dagen.

* Packa solhattar för dagen som kan ge skugga åt ansikte och nacke när du tar upp bebisen. (Vi glömde denna detalj men jag har en syster som är snäll och tänker på allt, därav oversize hatt :) ) Glöm inte att packa tunnmössor till kvällen som kan bli kall, men även till dagtid när bebisen är i skuggan, trött på oversize solhatt i ögonen, och det inte är så varmt i skuggan som man kan tro när man steker i solen.


* Blöjor, gick att köpa på resmålet, dock fanns inte strl 3, så vi tog 2 och 4 när våra blöjor tog slut. De egyptiska Pampers luktar parfym och fanns i 10- pack på supermarketen för ca 30 SEK. Har man plats för blöjor så skulle jag packa med det. Vi gör dock fortfarande av med ca 10 om dagen så de vi fått med oss tog slut.

* Våtservetter i massor går åt om man ska byta blöja en hel resa, det går såklart att köpa på plats.Vi hade med 3 paket och 2,5 gick åt på en vecka. Jag tycker att det ger lite mer röd stjärt när man använder våtservetter hela tiden så en tub av bästa salvan Inotyol är ett måste.

* Bröstpump kan va värt att ta med om man skulle få mjölkstockningstendenser om man blir kall av allt badande (var ingen risk i uppvärmda 30-graderspoolen dock). Har man inte eget kök är det dock svårt att sterilisera flaskor så det kan ju va värt att ha med några flaskor om man vill ta vara på mjölk för att lämna över bebisen till pappan eller annan valfri släkting...



* Glömde en grej som hörde till del 1: jag funderade innan på hur det skulle vara med vätskebegränsningen i handbagaget om man skulle behöva ta med bröstmjölk på flaska eller ersättning. Nu hade jag inget sånt i handbagaget men jag märkte ändå att de frågade om man hade barnmat med i kontrollen och därmed antar jag att det är undantaget övriga regler för vätska. Kan va värt att kolla upp närmare om man behöver ha med sånt.



Nu tror jag inte jag gar fler tips om bebisresande. Allmänt tips om Sharm el Sheik, Nabq bay, skulle jag säga att snorklingen är lika bra/ bättre om man går ut på pirerna som går 600 meter ut från stranden ( kostade ca 30 SEK att gå ut på) som att åka till rev med båt. Då styr man dessutom helt själv när man är sugen på att hoppa i/ gå upp vilket passar bra om man vill turas om att snorkla.



1 kommentar:

  1. Supertips. Hoppas jag får användning för några av dem. :) härliga bilder, ser ut som ni haft det riktigt skönt. :) Kram kram

    SvaraRadera