måndag 23 januari 2012

En liten utmaning

Jag har fått en utmaning av Hanna, min kompis Jessicas lillasyster. Hon har en av mina favvobloggar hannovsky.blogspot.com där hon bland annat skrivit om vägen till att få barn när det tar lite tid.

1) Vad gjorde du för tio år sedan?
Jag var 18 år. Jag bodde tillfälligt i Rimforsa, en liten ort söder om Linköping där min syster Åsa då bodde. Jag hade tagit en paus från skolan (3an på gymnasiet) eftersom jag gick in i en depression när jag hade varit för mycket duktig flicka, det var höst och min mamma plötsligt över en natt blev dödssjuk. Ganska exakt 10 år sedan är det som vi fick beskedet att anledningen till att mamma inte blev bättre trots operationer och mediciner var att hon fått cancer som fanns i magen, levern och lungorna.  Efter beskedet flyttade jag tillbaka till Stockholm till min syster Erica. Ville vara närmare mamma igen när vi fått beskedet att hon inte skulle bli frisk men orkade inte flytta hem igen! Det var ett hemskt år! 
2) Vad gjorde du för ett år sedan?
För precis ett år sedan grät jag över vårt missfall och över att nästan alla vi kände var gravida. Anade inte att vi en månad senare också skulle vara det igen. Vi fixade möhippa till finaste Mikaela. Jag och Karolin åkte till Thailand. 
3) Fem snacks du gillar
Kakor
Lantchips
Lösgodis: saltlakrits, mintgodisar och center
Exotiskt godis: nötter med yougurtöverdrag
Melon
4) Fem sånger du kan hela texten till
Jag kan extremt många sånger utantill, det vet alla som varit på ett dansgolv med mig. Behöver bara höra en låt ett par gånger så sitter den. Lägg till att jag är körsångare och kan alla körklassiker och lär mig nya verk varje termin. Jag tycker det är lite skämmigt, men jag kan till exempel allt med Uggla. Eftersom jag kan det mesta bjuder jag på 5 låtar jag kan som är lite skämmiga:
Kan man gifta sig i jeans, Lotta Engberg
Vi drar till fjällen, Marcoolio
MmmBop, Hanson 
Det gör ont, Lena ph
Fångad av en stormvind, Carola

5) Fem saker du skulle göra om du var mångmiljonär
Vara ledig och på varmare breddgrader oktober- april varje år
Betala huset cash
Köpa kombibil
Bjuda mer än jag gör idag- t ex ta med vänner på resor
Ha häst (och hjälp i stallet)
6) Fem dåliga vanor
Somnar alltid till långfilmer, till och med på bio.
Är dålig på att plocka upp mina väskor som hamnar i högar i hallen.
Glömmer folks födelsedagar. Minns ingen!
Slänger i mig mat, kan inte äta långsamt.
Läser bloggar när jag borde sova.
7) Fem saker du gillar att göra
Sjunga, i kör, solo, för Vally, när jag kompar på piano eller gitarr.
Skratta sådär så att det bubblar över, händer ofta på kören eller när jag läser journalgrodor på nätet.
Kolla på program om övernaturliga saker.
Kramas och pussas
Jobba med service i olika former

8) Fem saker du aldrig skulle klä dig i, eller köpa
Riktigt höga klackskor med en liten platå fram, dels tycker jag det är fult och dels är det obekvämt och jag är 176 cm och har ingen önskar att bli längre.
Kortkorta kjolar eller shorts, snyggt på många men mina lår tillåter inte sådana plagg.
Strumpor och sandaler.
Blusar med axelvaddar.
Sån där jacka som Östermalmsdamerna och herrarna har, sytt  i rutor, som ser ut som ett hästtäcke. 
9) Fem favoritleksaker
IPaden
iPhonen
Pianot
Systemkameran
Symaskinen

10) Tio personer jag vill se göra den här utmaningen:
De flesta bloggar jag läser har redan gjort den. För trött för att komma på någon nu. Sov gott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar