fredag 14 december 2012

När jag blir helt tagen

Jag vet inte om det är moderskapet. Om det är en ökad känslighet som krupit på mig sista året. Idag grät jag iallafall på jobbet, inte som många gånger tidigare för att jag varit överstressad utan för att jag känner mig så tagen av en klients livshistoria. Jag känner mig plötsligt enormt berörd av den oerhörda orättvisa som finns i världen och det ofattbara misär som vissa individer växer upp i. Självklart har jag blivit berörd tidigare men nu är det på ett annat plan. Satt och hulkade hos en kollega för att jag blev så ledsen av att gå tillbaka i gamla utredningar som vittnar om en barndom som ingen ska behöva ha. Det här kommer aldrig att kunna bli en blogg om mitt jobb pga tystnadsplikt, moral och principer men jag tänkte att ni kanske ville höra något om socialarbetarens vardag. Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. En klok socionom sa till mig att hon tyckte att det var bra att vissa personer tog sig in. Inte alla, men vissa. Och detta "trots" 25 års erfarenhet av socialt arbete. Jag tror din gråt betyder att du är en bra socionom. Om du slutar känna, då kanske det är dags att byta bana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant! Det skulle inte va hållbart om
      man kände såhär mycket inför alla människor man möter. Men som du sa så är det ju inte alla som berör på det sättet och det känns viktigt att fortsätta vara medmänniska även om man blir lite avtrubbad i yrket.

      Radera