torsdag 15 december 2011

Lucia

För mig betyder Lucia startskottet för julen. Som den körnörd jag är så brukar ju halva hösten ägnas åt att repa på jul och Luciasånger. I år blev det inget med det. Jag har iofs vid ett tillfälle lämnat Vally med Ola och smugit iväg till kören och repat lusselåtar, men att ägna hela dagen åt att åka turnébuss med Luciatåg (lussebuss alltså) funkade ju helt enkelt inte i år. Jag fick hålla till godo med att lyssna på systerdotterns tåg på dagis. Hon var som jag själv i den åldern, sjöng med full kraft alla sångerna och såg ut att tycka det var jättekul! Lite tårögd blev jag allt när de små tultingarna kom in på "Ute är mörkt och kallt". Emelie var jättestolt över att moster och lilla kusinen kom och lyssnade och det märktes på fröknarna att hon pratat mycket om oss. 
Efter dagislussandet så slöt jag upp med bästa Stockholms universitetskör som enligt föregående års tradition avslutade luciaturnén med att sänka lite mat och öl i en pubkälllare i Gamla stan för att därefter stämma upp till sång igen på gator och torg. Lite luciasånger blev det alltså för mig och Vally som satt i Babybjörnen och tittade storögt. Vädret i år var kuling och regn så det blev väl inte fullt lika mycket klirr i hinken som förra året när det var sådär härligt mycket snö och minusgrader.
Jenny gosar med Vally


Förra årets gnistrande Luciadag, lite skillnad...

1 kommentar:

  1. Jag tycker väldigt mycket om detta inlägg!
    Så mysigt att ni kikade förbi!

    SvaraRadera