onsdag 29 maj 2013

We are the world, we are the children

Idag har jag varit på utbildning med jobbet. Den handlar om våld i nära relationer och vad som händer med barn som bevittnar våld. Hur barn på djupet skadas i sin anknytning och grundtrygghet om de utsätts för våld, får se eller höra närstående utsättas våld och att inte bli skyddade av vare sig våldsutövare eller den våldsutsatte föräldern. Vi fick se den norske filmen Sinna man (arg man) som fullständigt grep tag i mig och skapade en gråtklump i halsen som suttit i hela dagen. Det är på inget sätt okej att barn har det såhär. De jag möter i mitt jobb kommer ofta med dessa erfarenheter från sin barndom, hamnar i missbruk för att så mycket varit fel från början och utsätter sedan sina egna barn för samma sak. Vetskapen att barn far illa idag, imorgon och både i min närhet och på andra sidan jorden tar hårt på mig särskilt sedan jag själv blev mamma. Och jag hoppas av hela mitt hjärta att jag som förälder förmår att göra gott och skänka mitt barn trygghet och en förmåga att lita på att hon är värd precis allting genom att bara finnas till! Länken går till ett utdrag ur filmen. Den är animerad och otroligt stark och dessutom belönad med en massa priser. Se den!

http://www.youtube.com/watch?v=1SsXQ8M4Ee8&feature=youtube_gdata_player

1 kommentar:

  1. Vet inte om jag orkar se mer än det klippet. Helt sjukt att så många barn är med om våld varje dag. Man mår illa.

    SvaraRadera