måndag 6 maj 2013

Vally ett och ett halvt!

 Det här är tjejen som inte går obemärkt förbi. Känslorna svallar, temperamentet finns där, hon är en glad, intensiv virvelvind och hon har varit vår dotter i ett och ett halvt år. 18 månader och ett helt liv! Det mesta hon gör är första gången, och något så enkelt som att hitta en kotte kan vara en spännande utflykt. Att ta med en ryggsäck ut till skogen för att äta äpple på en stubbe likaså.


Hon är social också vår tjej. Och håller koll. Hon vet redan efter en månad namnet på de flesta barnen på förskolan och hon vill gärna klappa på kompisarna. Hon kan va i hårdhäntaste laget i sin omsorg om andra och jag får ofta hindra henne från de mest bryska ömhetsbetygelserna och tjuvnypen.  Men hon är go, och bryr sig om andra! 
Det här med förskolan funkar också bra. Hon går 8-16 på en småbarnsavdelning. Hon verkar tycka att det är roligt att vara där och den senaste veckan har det gått bra att lämna utan gråt. Vi cyklar till och från dagis. 
Lilla damen vill gärna äga mig. Hon är mycket svartsjuk och har mycket svårt att acceptera om jag visar intresse för andra barn. Det är en utmaning för mig att hantera dessa situationer som uppstår hela tiden. Vallys utbrott och gnäll tröttar ut. Det är också tydligt när dagarna på förskolan är slut att Vallys energinivå är lägre än den brukat vara, hon är tröttare och framförallt gnälligare än tidigare. 
Med förskolan har även de väntade bacillerna kommit och den största utmaningen den senaste månaden har varit att parera sjukdomarna som dämpat familjen. Men tack och lov så funkar nätterna bättre och det här med växasängen, och möjligheten för Vally att själv komma över på natten är en hit.
 Äntligen är vintern slut och vi har sorterat bort overallerna och vinterskorna och köpt några sommartröjor till damen som nu fick storlek 92. Vi har ingen koll på vikt och längd, men om ett par veckor är det dags för 18 månaderskontroll på BVC. När vi träffar BVC kommer jag säga att min uppfattning är att det här är en unge som är tidig med det mesta, intensiv och helt otrolig på att lära sig nya saker.

Och jag känner igen så mycket av mig själv i den här lilla tjejen att det är helt galet! Hon är som min spegelbild, fast mindre och lite mera energisk. Det är både härligt och smärtsamt att se någon få så många av både mina goda och mindre bra sidor, men jag ser så otroligt mycket fram emot att få dela mitt liv med Vally. Vi kommer ha så otroligt mycket kul ihop! Min familj. Helt galet bra!

2 kommentarer:

  1. OM våra barn verkar lika?! Skönt (för mig, heh) att läsa att Vally hävdar "äganderätt" på dig. K blir skogstokig om jag t.ex har ett annat barn i mitt knä... Hur går det för V med sömn på föris?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att sova går Bra... Säger de... Men hon sover kortare dagvila där än hemma tror jag. Och igår var hennes elefant borta och då gick det inte alls. Att bli ägd såhär är ibland som att ha en mycket svartsjuk partner! Pepp till oss med intensiva ungar!

      Radera