onsdag 9 januari 2013

När damen är 14 månader

Hon den där lilla är så mycket en person just nu och håller på att lära sig prata. Det mesta låter mest som
Jadalaakatadadekå men med en snajsig melodi som talar om att hon vill något men hon visar att hon förstår en massa. Hon kan på begäran peka ut: mage, tår, näsa, öga, mamma, pappa, Ellie med mera. Hon säger: mamma, pappa, hej, hej då, nej, ja, mu (om kossa), bä (om får), hoho (ugglan), hu hu hu (hunden som skäller), katten, apa, kaka (vet inte vad det menas med det men brukar sägas i matsammanhang). Hon visar om hon vill upp (upp med armarna), gå ut (hämtar utekläder/skor), vill sjunga en viss sång (med rörelse och tydligt nej om man fattar fel).

Hon är fortfarande en otroligt aktiv tjej, stark nåt så helt otroligt och motoriskt avancerad. Hon klättrar med lätthet upp på köksstolar och upp på bordet på två obevakade sekunder. Därför ligger stolarna ner under bordet och ger en harmonisk känsla i hemmet. Hon går också ganska obehindrat utomhus. Men hon är också otroligt gosig och kommer ofta och kramas och lägger kinden emot. Hon har lärt sig pussmun, men vill inte pussas på munnen. Hon blir dock otroligt svartsjuk när jag och pappan pussas och säger nej och försöker sära på oss.

Mina och Vallys bästa aktiviteter nu när jag jobbar är att sitta och spela och sjunga vid pianot till hennes barnsångbok, bada badkar och läsa böcker.

Nätterna är varierande, men Vally somnar oftast själv i sin säng i sitt rum ca 19.30 och så vaknar hon allt från två till många gånger per natt. På dagen sover hon en gång efter lunch upp till två timmar. Den vilan har blivit allt oftare i spjälsängen istället för i vagnen så det märks att hon blivit bättre på att varva ner själv.

Nu äter hon helst själv med sked och händer och hon får den mat vi äter, både vegetariskt och annat. Hon går med på vissa burkar men är inte förtjust. Särskilt gillar hon pennepasta som hon äter med händerna. Hon älskar mjölk! Vill damen inte ha maten protesterar hon högljutt och kastar iväg den.

Jag är så ledsen över att inte vara med Vally hela dagarna. Det är skit att behöva gå till jobbet och lämna henne. Men jag är så himla glad att Vally har en så himla fin pappa som är den bästa tänkbara på att ta hand om henne! De har så kul ihop och jag är så stolt över
min fina familj! Tänk att jag får vara hennes mamma. Världens bästa dam!

1 kommentar: