söndag 1 april 2012

Vegetarian - svaren en gång för alla

Sen -98 äter jag inte kött, fisk eller fågel. Jag såg en dokumentär om slakt och blev så vansinnigt illa berörd att jag kände på en gång att jag inte klarade av att fortsätta äta kött. Det var inte så svårt att sluta med det eftersom min mamma inte åt kött och det därför redan fanns vegetariska alternativ hemma. Eftersom jag aldrig tyckt fisk är gott valde jag att sluta med det också eftersom jag inte kände för att alltid behöva äta fisk. Jag valde dock att fortsätta med skaldjur, eller egentligen framförallt med räkor och kräftor som jag tycker är gott. Det har varit smidigt att äta något animaliskt både när man ska bli bjuden på mat och när jag äter på restaurang eller är utomlands. Jag får ofta frågor om det här med att vara vegetarian och jag är ofta allt för less för att orka svara på frågor om hur och vad och varför jag äter som jag gör (det finns inget som dödar min aptit så mycket som den diskussionen mitt i ett julbord). Tänkte att jag en gång för alla skulle gå igenom de vanligaste frågorna jag får:

1. Hur gör ni hemma? Äter O vegetarisk?- O är inte vegetarian och åt när vi träffades nästan bara kött. Nu äter vi blandat. När jag lagar mat är det vegetariskt. När han lagar mat är det ofta som på bilden, ett kött och ett veg alternativ som har samma bas (här carbonara med sojakorv resp bacon)

2. Varför? - som sagt gör dålig djurhållning mig väldigt illa berörd och jag vill inte bidra till den mer än nödvändigt. Ju längre jag ätit vegmat desto fler skäl att fortsätta vara veg har jag: miljön, hälsan och det faktum att kött/fisk inte längre känns som mat eller lockar mig med smak eller konsistens.

3. Hur ska ni göra med era barn? - jag kommer inte att välja åt barnen. Jag kommer att laga vegetarisk mat med mycket protein och O kommer att få stå för att laga det animaliska. De kommer få "vanlig" barnmat och om det kommer krävas av mig kommer jag laga halvfabrikat när proteinbrist hotar.

4. Kommer du fortsätta äta vegetariskt?- ja jag tror det. Om jag skulle få order av läkare att lägga om kosten skulle jag överväga det. Jag har ju inte lidit de senaste 14 år så antagligen fortsätter jag. Ibland när jag får tjockångest överväger jag att äta fisk för att kunna köra mer proteinbaserad diet.

5. Det här med skaldjuren?- ja det må va dubbelmoral. Mitt resonemang bygger på att jag rent moraliskt känner att jag skulle kunna ha ätit fisk men att jag inte gillar det. Skaldjur (räkor och kräftor och möjligen hummer) tycker jag är gott (musslor och ostron göre sig icke besvär). Jag tycker det är gott i mindre mängd lite då och då. Ibland blir det lite väl mycket räkor för både min smak och min mage och jag föredrar verkligen helvegetariska alternativ framför skaldjur. Det har dock varit smidigt att ha något som jag äter som "folk" vet vad det är.

6. Men vad äter du då?- jag äter ganska mycket köttsubstitut som qourn (filéer, färs, bitar), sojakorv med mera. Jag älskar halloumi, chèvre och fetaost. Det jag använder mest av rena vegprodukter är kikärtor och röda linser (för att de går snabbast att koka). Min bästa vän i köket är grönsaksbuljong pulvret på burk från Knorr. Sätter piff på det mesta. Jag äter också mjölkprodukter i överflöd och massor med ägg.

7. Stör det mig att andra äter kött? - nej inte alls. Så länge jag slipper förklara mitt val ständigt så ifrågasätter jag ingens val att äta kött och fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar