måndag 6 februari 2012

Så jävla förbannad

Fick ett samtal från min chef och är nu så sjukt arg och ledsen. Ca 10000 spänn verkar jag ha gått miste om och detta helt i onödan.

Så här var det: jag skulle söka föräldraledigt i höstas och såg då att jag hade 4 semesterdagar kvar. Jag trodde att dessa skulle brinna inne vid årsskiftet eftersom jag "semesterväxlat" bort ersättning mot extra dagar. Vi ville att O skulle va hemma i mellandagarna så när jag gjorde ansökan om föräldraledigt så bestämde vi att jag skulle ta semesterdagarna i mellandagarna och att han kunde ta föräldraledigt. För mitt jobb hade detta kvittat, eftersom jag kan vara hemma första året utan att ta ut nåt från FK. Anyway: O sökte alltså om dagarna från FK och jag fick ut semesterpenning. Det visade sig nämligen att dessa semesterdagar var gamla sparade från tidigare år som jag fick ersättning för och inte alls årets som skulle ha brunnit inne.

Min arbetsgivare ersätter (när man varit anställd mer än 1 år tror jag det var) de första 150 dagarna av föräldraledigheten med 10% tillägg. Vad jag inte fick info om var dock att det bara betalas ut en gång. Så har man brutit ledigheten (HELT I ONÖDAN) för semesterdagar så fick man bara ersättning för den första perioden. Har därmed gått miste om mellan 9 och 10 tusen kronor!!! Känner mig förd bakom ljuset. Tycker att jag borde ha fått info om detta när jag valde att lägga in detta.

På grund av att det var så jävla struligt på jobbet i höstas med ingen chef och ingen koll på nån alls så blev det såhär. #!%#%# skit! Har nu gråtit av ilska och ledsenhet i telefonen till min nya chef (älskar att göra ett bra intryck inför chefer man inte känner). När man just flyttat och fått en bebis och ska leva på föräldradagar från FK som ska drygas ut och snålas med i en evighet är 10 papp en big deal. Ska kämpa för att få dem till sista blodsdroppen. Upp till kamp!

2 kommentarer:

  1. Upp till kamp! May the force be with you!

    SvaraRadera
  2. Självklart borde Löneavdelning/Personalavdelning ha upplyst dig om vilka regler som gäller vid föräldralön och frågat dig en extra gång om du verkligen avsåg att göra ett sådant kort uppehåll.
    De kan hävda att det är ditt ansvar att kontrollera detta men även personal/lön har ett ansvar för information och upplysning. Poängtera röran som rådde när du lämnade.
    Lycka till och stor kram!

    SvaraRadera