onsdag 12 januari 2011

Beröm mig gärna och kritisera mig helst inte

Jag är en sån junkie när det kommer till beröm. Om jag får höra att jag gjort något bra så myser jag verkligen och sen jobbar jag dubbelt så snabbt/bra/effektivt efteråt. Fick beröm av min chef och av en kollega som är medhandläggare i ett ärende (PÅ SAMMA DAG) och kände genast en stor glädje och tillfredsställelse över mitt arbete. Jag jobbar på effektivare än nånsin efter några konstruktiva positiva ord och min lojalitet och arbetsmoral kommer lätt och snabbt upp på en hög nivå om jag får beröm. Jag suger åt mig som en svamp och slänger gärna ut jantelagen all världens väg.

Motsatt verkan på mig har negativ kritik. Jag förstår att jag är vuxen nu och borde kunna ta det, men jag är som en tjurig femåring när det kommer till att bli kritiserad. Tappar direkt tron på mig själv och blir deppad och jobbar därefter ännu sämre.

Bra grej alltså att bara berömma för bra saker och inte tvärtom. Då gör man ju mer av det. Jag ska försöka leverera mer positiv feedback till kollegor och vänner framöver för det är en bra metod att få ett bättre klimat. Win Win så att säga.

1 kommentar: