söndag 17 februari 2013

Lilla damen 15 månader (drygt)

Vally! Jag är så stolt över dig och nåt så vanvettigt kär i dig! Du har utvecklats så otroligt mycket den sista tiden och är så med och så himla skojig. Superkrävande och tidvis så utmattande att jag känner behovet av en paus på en öde ö (med sol och palmer och drinkar) i några veckor och samtidigt är jag så förtjust i dig att jag inte ens har vett att utnyttja min helgsovmorgon till fullo utan måste komma upp och hänga med dig!

15 månader är du och du kan nästan allt. Du jobbar stenhårt på att lära dig prata och det kommer nya ord hela tiden. De senaste är klocka, skor, väska, Pippi (Långstrump) och massor med flera bra-att-ha-ord. Du kan också säga dina kompisars namn: Eddie, Axel (Acke), Algot (ago), Ellie och så kan du babblarnas namn och teletubbies namn.

Du försöker lära dig att hoppa jämfota, men du kan inte ännu och du ser hysteriskt kul ut när du står och gungar och försöker. Du har gjort kullerbyttor ett par gånger med bara lite assistans och du klättrar på allt allt allt. Att du inte gör dig illa mer än du gör är ett under. Igår välte en köksstol över dig när du klättrade på den. Jag längtar tills de slutar vara så spännande och vi kan börja ha stolarna upprätta i köket! Vi har ett mycket barnsäkrat hem men ett par saker har vi som du kan testa gränserna på: tv'n! (banka på och dra i sladden), spegeln på övervåningen och lampor. Oj vad du testar och gör det du inte får.

Du äter vår mat för det mesta och barnmaten är allt mindre intressant. Du äter själv med sked och dricker själv i glas (en del hamnar utanför men ändp). Du är väldigt intresserad och sugen på mina frukostflingor (särskilt russin och torkad frukt). Du får lite olika frukost men ofta gröt, frukt på förmiddagen, lunch, mellanmål, middag vid 17-17.30 och oftast välling innan läggdags (ibland säger du nej när vi frågar om du vill ha, får du ändå så brukar du inte dricka upp). Sömnrutinen är vakna vid 6.30, sova ca två timmar mitt på dagen efter lunch och sen nattning mellan 19-19.40. Du sover i princip alltid senast 20 och du somnar själv i ditt rum efter rutinen med saga välling tandborste och kram och puss, napp och goseelefant och speldosakanin. Du gosar med snörena på elefanten på din näsa för att komma till ro. På natten vaknar du ibland ganska mycket och ibland inte alls. Vaknar du och är svårsövd får du komma till vår säng och sova tryckt mot mig. Jag tror du behöver mycket närhet just nu. Men när jag går på morgonen är du inställd på det och om du är uppe då kommer du och ger mig en puss när jag ska gå. Och då smälter jag!

Älskade tjej! Du är helt fantastisk! Tänk att jag får vara din mamma!

2 kommentarer:

  1. Vad fint skrivet. Det är verkligen underbart att ha de små liven! Så enerverande jobbiga ibland men man bara älskar dem härifrån till regnbågen. :) kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det! Omvälvande på alla sätt! Kram

      Radera